washupprojekt.blogg.se

Mitt designkoncept

Publicerad 2014-03-09 08:05:00 i Allmänt,

Mål och syfte
Målet med idéen är framförallt att skapa en trevligare samvaro mellan hyresgästerna. Denna samvaro ska då ge en ökad trygghetskänsla för hyresgästerna när det gäller sitt område. Samarbetet kring tvättstugan och fördelen med de gällande dagarna ska därför endast ses som en positiv bonus av en sådan problematik.

Det som är speciellt med produkten
Det som är unikt med vår idé är att man kan göra en fruktansvärd tråkig syssla till en rolig. Genom att göra tvättstugan till en mysig och trevlig plats, där man kan spendera tid med sina grannar kommer tvättningen genast att bli mycket roligare än den någonsin varit tidigare. Med hjälp av internet, musik, bra stämning, spel (yatzi, kortlek),  bekväma möbler och möjligtvis en massagestol kommer användaren att trivas mycket bättre i miljön än vad den tidigare gjort.

Det som skiljer från tidigare och liknande produkter är att det kommer finnas gratis wi-fi i tvättstugan för att fler ska tyck det är kul att tvätta. Med hjälp av internet där kan användaren både surfa och spela musik när den väntar på tvätten.

Med hjälp av denna produkt kan användaren få en påminnelse när den bokat en tid, även avboka, kommentera, gilla osv. Det kommer även finnas en slags spellista för tvättningen. Där kan användarna skicka låtar till nästa som ska tvätta, det blir ungefär som spotify (alltså gratis spotify i tvättstugan).

Negativt och positivt 
Det som kan irritera användaren är om den inte har en vana vid datorer eller andra tekniska produkter. Eftersom produkten kommer finnas på någon sorts digital artefakt är det självklart ett plus om man har vana för det. Kommer användaren ha någon sorts svårighet för språk (både vanligt språk och datorspråk) kommer det finnas ljudsymboler för de som har problem med att läsa. Dessa kan man ställa in i olika språk. Är det äldre som har svårigheter med produkten kan de ändra storleken på texten och knapparna. De kommer förmodligen att få ta hjälp av sina barn eller andra som har mer datavana än vad de själva har. Det är den huvudsakliga svårigheten för den äldre målgruppen.

Koncept
En sammanhängande, sammansatt idé och koncept finns i vår designgrupps idé. Eftersom det ger tendenser till ett isolerat beteende att bo i lägenheter, stöter ofta hyresgäster på olika anledningar att vara osams. Många väljer att hålla koll på trappuppgången innan de går ut ur dörren, för att slippa stöta på sina grannar. Många delar av idéen går ihop för att det ska stötta de problem som uppkommer i dessa situationer. Eftersom vi valde att använda oss av en bredare målgrupp - hyresgäster, män och kvinnor, i ålder 15-75 som bor i lägenhet eller annat boende, där gemensam tvättstuga finns - måste vi tänka på att anpassa idén och designen efter dem. Vi måste även anpassa vår idé efter de som är funktionsnedsatta och äldre pensionärer. 

Onödiga funktioner
Det som kan tänkas vara onödigt med produkten är spotify-funktionen och massage-stolen. Men dessa ska fungera som en hjälp att locka användaren till målet, tvättstugan. 

 

Feedback på uppgiften: 
Din inlämning ser inte riktigt ut som ett konceptförslag, den saknar till exempel visualiseringar. Ditt koncept har en svag koppling till mobil mediatjänst, det framgår i alla fall inte tydligt.Nedan kommer en sammanfattning av de generella kommentarer jag hade eftergenomgången av designkoncepten på campus 11 mars. 

Designkoncept, vad kan det vara?
- Innehåller en idé som har potential att bli funktionell och realiserbar.
- Består av ett visualiserat idéinnehåll som beskriver tänkbara funktioner och särskilt utmärkande egenskaper.

Hur kan ett designkoncept skapas?
- Genom ett förbehållslöst och kreativt utforskande av nya idéer.
- Genom att prioriterar hypotetiska möjligheter och funktioner
- Genom artikulerade antaganden i en kommunikativ och gestaltande form.

Vad kan speciellt lyftas fram i ett designkoncept?
- USP Unique Selling Point, 3–5 unika egenskapen som utmärker konceptet från dess konkurrenter.

Att tänka på: Show, don’t tell!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela