washupprojekt.blogg.se

Individuell reflektion (Inlämningsuppgift 1f)

Publicerad 2014-03-23 20:12:00 i Allmänt,

Två indelningar
Vi är fyra personer i vårt designteam – sugarteam. Efter som två av oss bor i Malmö – Elin och Maja – och två av oss i Kristianstad – jag och Sofia – valde vi att dela upp de två designförslagen för att underlätta för gruppen. Även för att vi ville att förslagen skulle skilja sig ifrån varandra så mycket som möjligt. Innan indelningen kom vi överens om vilka målgrupper vi skulle rikta oss in på och att gå två olika håll med tekniken. Vilket var en app för småbarnsfamiljer och en artefakt för pensionärer.

Det jag bidragit med
Målgruppen vi jobbat med är småbarnsfamiljer. Vårt förslag handlar mest om att användaren ska veta hur mycket tvätt det finns i deras tvättkorgar (vitt, svart och kulört) och hur mycket tvättmedel som finns kvar. Även att de ska få en påminnelse ifall något håller på att ta slut eller fyllas. Denna design idé ska även hjälpa användaren att få ner tvätten snabbt och enkelt till tvättstugan, utan att de ska behöva bära det ner för trappan. Detta kan lösas med ett hissystem som jag till en början var osäker på hur det fungerade. Men efter att jag och Sofia använt oss av olika sociala medier för att samarbeta har vi hjälpts åt att förstå varandras olika idéer.

Jag skissade på en enkel, stilren och lättförståelig artefakt till småbarnsföräldrarnas framtida tvätt-system. Det jag ville lägga till i artefakten till vårt designförslag var vad de olika alternativen i menyn skulle heta. Mina förslag var: I min tvättkorg, Mina tvättider, Ny tvättid, Ring vaktmästaren, Inställningar, Info och Logga ut.

Ny tvättid är till för att kunna se när nästa tvättid behövs bokas. Det kan göras med hjälp av ett schema eller en kalender av alla tvättider som är lediga. Att öka säkerheten och även att kunna få hjälp är givetvis viktigt för en kund, därför är det väldigt användbart och till stor hjälp om en direktlänk finns för att kunna ringa vaktmästaren. Inställningar är något som många användare vill komma åt. Eftersom de vill till exempel kunna ändra på lösenord eller om de skulle byta bostad och fortfarande vill använda artefakten, så ska de ha möjlighet till det. Är användaren ny måste den givetvis veta vilka regler som finns i våra tvättstugor och även vad som gäller på artefakten. Därför kommer ”info” vara till stor hjälp för att ta reda på vilka regler som gäller och annan viktig information som måste informeras till alla användare.

Kommunikation
Jag och Sofia har skrivit på Facebook samtidigt under processen av vårt designförslag. Sedan efter vissa punkter har vi kontaktat Elin och Maja, för att diskutera och hjälpa varandra och genom det komma vidare i processen. Trots avstånden mellan oss har vi hjälpt varandra och på så vis kommit fram till bra designförslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela