washupprojekt.blogg.se

Inlämningsuppgift 1b och 1c

Publicerad 2014-02-25 18:10:00 i Allmänt,

1B

Bakgrund
Vi har utifrån den ursprungliga förstudien (se bifogad fil) valt att utvidga till en bredare målgrupp. Denna målgrupp kommer istället att inkludera samtliga hyresgäster som påverkas av problematiken av ett anonymt boende. Vi har valt att lösa detta genom att fokusera på fenomenet kring bokning av tvätt-tider. Normen för ett tvätt bokningssystem ser ut som följer: Dagarna är uppdelade i tre perioder, innehållandes fyra timmar vardera. Detta för att skapa ett rättvist system som ger hyresgästerna ökade chanser till åtgång av tvättstugan, samt för att undvika uppenbara konflikter. Vi anser att det finns brister i ett sådant system och vill snarare främja en gemenskap och ett samarbete mellan hyresgästerna för att optimera dagarna och därmed skapa fler tvättmöjligheter.

Att bo i lägenhetskomplex ger snabbt tydliga tendenser till ett isolerat beteende. Då man ofta inte har naturliga anledningar eller forum att konversera med sina grannar i samma trappuppgång, ökar det på en rädsla och försiktighet när man väl möts. Många väljer att avvakta med att gå ut i trappuppgången när man hör att någon befinner sig där för att undvika att stöta på någon. Detta påverkar i sin tur trygghetskänslan, då ingen är uppmärksam på om eventuella dramatiska händelser skulle inträffa. Ett ökat samarbete skulle kunna undvika ett sådant beteende och därmed stärka gruppens gemenskap mot utomstående faror.

Mål och syfte
Syftet med ett sådant system är att dessutom skapa en trevligare samvaro hyresgästerna emellan som på ett naturligt sätt då ger en ökad trygghetskänsla för hyresgästerna när det gäller sitt område. Samarbetet kring tvättstugan och fördelen med de optimerade dagarna ska därför endast ses som en positiv bonus av en sådan problematik.


Fördelar med en öppen och förbättrad relation
- Minskad risk för inbrott och stölder
- Minskad risk för irritation och grannosämja
- Tryggare samvaro för samtliga
- En naturlig gemenskap som ger vänskap
- Bättre uppmärksammad omgivning

Målgrupp
Hyresgäster, män och kvinnor, i ålder 15-75 som bor i lägenheter eller annat boende, där gemensam tvättstuga finns.

Bilaga: PACT-analys
People
Målgruppen till artefakten är mest riktat till pensionärer som har svårt att gå upp och ner för trapporna när det är dags att tvätta. Artefakten är därför designat efter denna målgrupp. 

Målgruppen ska kunna relatera artefakten från tidigare erfarenheter för att förstå hur den ska användas.

Barn ska inte leka med artefakten, då det finns en chans att de råkar trycka på en knapp som kan förebygga missförstånd.

Activities
Denna artefakt ska göra det lättare för alla människor som tvättar sina kläder i en tvättstuga. Artefakten ska underlätta för användarna att boka tid, avboka tid, felanmälningar och det viktigaste – kommunikationen.

Närvaro (presence) emellan, är väldigt dålig idag och därför blir det besvärligt för att många att tvätta. Med hjälp av denna artefakt ska både grannarna emellan och även hyresvärden kunna kommunicera med varandra på ett lättare sätt genom att lämna och svara på kommentarer.

Context
Artefakten är trådlös och kan därför användas var som helst. Den måste däremot laddas då och då. 

Eftersom att det finns knappar så kan hållbarheten på artefakten vara lägre, då knapparna kan suddas ut med tiden. Annars är artefakten väldigt hållbar ifall man skulle tappa den i marken, då plastet och gummin runt om skyddar.

Technologies
Man behöver inte ha några större tekniska kunskaper för att använda denna artefakt. Teknologin som används i artefakten har funnits länge och därför kan många använda den idag. 

Eftersom att målgruppen är pensionärer, så finns det ljud när man trycker på knapparna för att de lättare ska förstå om de har tryckt på knappen. Man kan även ta bort knappljudet i inställningarna ifall man tycker att det är jobbigt.

Typsnittet är tydligt på både knapparna och på skärmen. Skärmen lyser i en neutral färg och är tillräckligt stor för att alla målgrupper ska kunna se den ordentligt.

 

1C

Maja kom med den underlättande idén till mig angående tvättning. Idén var då från en början menad till främst pensionärer som bor i lägenhet eller radhus där det finns en tvättstuga. Det finns mycket problem angående tider av tvättningen. Många missar sina tider och det gör det svårare för andra. Denna artefakt underlättar för de som har problem med att gå i trappor, irriterade på grannarna som missköter tvätt-tiderna osv. Det som kommer hjälpa användarna av artefakten är framförallt tvätt-schemat och alla användbara funktioner.

När vi fick uppgiften att gå vidare individuellt med idéer vi hade, fick jag låna Majas idé till min individuella förstudie. I min förstudie nämndes ingen speciell ålder, det var mest tillämpad till alla som tvättar. Även att denna underlättande idé skulle finnas på någon slags applikation till smartphone och surfplattor.

Efter att visat varandra våra förstudier och PACT-analyser i gruppen valde vi Majas förstudie och i den ska vi göra lite inslag av min förstudie. Det vi ändrade från Majas förstudie var att vi valde att ha en större målgrupp – i åldern 15-75 för vi antog att det är i den åldern man tvättar mest. Hade vi behållit målgruppen med pensionärer istället hade det blivit väldigt begränsat. 

Problematik mellan grannarna inom framförallt tvättning är anledningen till att denna idé uppkom. De flesta grannar är inte bästa vänner och att kommunicera mer via en artefakt kan ändra deras syn på varandra.

Efter att ha presenterat vårt designteams idé, visade det sig att vi gjort och uppfattad uppgiften fel. Vi hade fokuserat väldigt mycket på produktens utseende och funktionalitet. Men istället ska vi lägga vikt på funktionaliteten och problemet bakom som finns.

All kommunikation inom designteamets idéer har gjorts i klassrummet, Skype och även på Google Docs. Där har vi kunnat dela varandras texter, tankar och funderingar. Det har gjort att vi kommit närmare varandra i projektet och även en bit på vägen. 

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela