washupprojekt.blogg.se

Delprov 2b: 8/4 -16/5

Publicerad 2014-04-29 09:51:00 i Allmänt,

Delprov 2 består av tre delmoment (a, b, c), där ni ska ta fram prototyper som en del i er designprocess. I de tre delproven kommer prototypen också att utgöra grunden för demonstrationer av era designkoncept. Ni arbetar med olika verktyg för att framställa enkla till mer artikulerade prototyper, det som i prototyputveckling brukar benämnas fidelity – prototypens detaljnivå eller upplösning. Vi rör oss i en glidande skala från low till high fidelity med fokus på en allt mer ökad grad av interaktion för att avslutningsvis integrera prototypen i ett scenario där den demonstrerasi sin kontext.
 
2B
Uppgiftsbeskrivning:
I detta delmoment b demonstrerar ni ert designkoncept i en mer dynamisk prototypmiljö än i delmoment a. Ni utvecklar prototypen genom ett användarcentrerat designarbete där prototypen används för att undersöka en eller flera användarscenarier. Ni arbetar aktivt med användare för att utforska och utvärdera era designlösningar kring tjänstens innehåll, gränssnitt och interaktion. För detta arbete kan ni ta hjälp av ert designteam och dess medlemmar.

Ni ska alltså ta fram en interaktiv prototyp som stödjer er i utforskandet och utvärderingen av ert designkoncept för att få mer kunskap kring ert koncept, ökad förståelse för användaren och annan nödvändig insikt för att föra ert designarbete vidare.

Det finns många användbara verktyg för att framställa digitala prototyper och en hel del på nätet. Men tänk på att det är ni som är designers, undvik därför att förledas av mallar och färdiga lösningar som webben kan erbjuda.

Uppgiften lämnas in som en screencast där ni demonstrerar er prototyp. Ni lyfter särskilt fram de interaktiva inslagen och typiska funktioner för tjänsten.
 
Resultat:

Klicka HÄR för att klicka runt i prototypen själv (dock fungerar bara de viktigaste funktionerna i denna versionen)
 
Feedback:
Du har ju även muntligen fått en del återkoppling. Här har du gjort en informativ screencast där du demonstrerar din prototyp på ett informativt och belysande sätt. Grafiken har också en lagom detaljnivå för att fungera i testmiljöer. Bra!
 
Muntlig feedback:
Istället för att användaren ska behöva leta upp i menyn vart den kan hitta sin närmaste tvättid, vore det bra att ha en slags översikt som startsida istället för själva menyn. Sen har du glömt bort temat: presence (närvaro). Det måste du ockås tänka på till nästa delmoment.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela